Varausjärjestelmästä – muistutuksia ja usein kysyttyä

Tässä tärkeitä muistutuksia Höntsyn varausjärjestelmään liittyen, sekä vastauksia usein esitettyihin kysymyksiin. (Kerätään niitä jatkossa tähän tekstiin).

Eräs tärkeä asia muistaa on, että jokaisella vuorolla on olemassa myös pelipaikkoja joita ei voi varata. Toisin sanoen, kun Osallistujat.comissa lukee ”tapahtuma on täynnä”, mahtuu mukaan vielä muutama pelaaja.

Nämä drop-in-paikat menevät paikan päällä nopeimmille, eli ajoissa tulemalla pääset pelaamaan vaikka vuoro olisikin täyteen varattu. Mikäli tulijoita on, menevät varatut paikat jakoon 5 minuuttia ennen vuoron alkua. Voi siis olla kannattavaa jäädä odottelemaan, sillä varsin usein ainakin yksi varaaja jää tulematta vuorolle. Huom. varaussäännöt ovat samat kaikille varaamisen tavasta riippumatta, eli jos osallistujat.comissa vuoro on täyteen varattu, asia ei muutu siitä mihinkään että soitat tai tekstaat.

Huomaa, että täyteen varatulle vuorolle voi vapautua paikkoja, kun aiemmin varauksen tehneet peruvatkin tulonsa yleensä samana päivänä kuin vuoro on.

Mikäli sinulla on ollut ongelmia varausten kanssa, suosittelemme tarkistamaan, että varaus on mennyt perille päivittämällä sivun (”refresh”, ”päivitä” tai paina F5). Tilasi pitäisi edelleen olla ”kyllä” päivityksen jälkeen, näin:

Maalivahdeille: Vaikka ”tapahtuma olisi täynnä”, mutta tapahtuman otsikossa mainitaan vain yksi maalivahti tai ei molareita lainkaan, on molarin paikka/paikat luonnollisesti edelleen vapaana. Ajoissa tulemalla pääset melko varmasti maaliin – jos haluat varmistella paikkaasi, voit soittaa tai laittaa tekstaria vuoron vetäjälle. Jatkossa pyrimme laittamaan vuoron vetäjän nimen ja numeron edellisenä tai samana päivänä ainakin suosituimpien sähly-/säbävuorojen yhteyteen Osallistujat.comin lisätietoihin (samaan, jossa lukee vuoron maksimipelaajamäärä).

Maalivahti: jos perut tulosi, ilmoita siitä Osallistujat.comin lisäksi sähköpostilla tai tekstarilla! Emme välttämättä huomaa tarpeeksi ajoissa sitä, että status varausjärjestelmässä on vaihtunut. Maalivahdin varaukset ovat myös sitovia, eli jos varaat paikan maaliin etkä tule, joudut maksamaan 10 euron sakkomaksun ennen kuin voit tulla uudestaan maaliin.

Suosittelemme tekemään varaukset Osallistujat.comin kautta. Varaaminen on mahdollista myös esim. sähköpostilla, tekstarilla, puhelimella tai henkilökohtaisesti – mutta emme anna mitään takuuta sille, että tällä tavalla paikan varaaminen onnistuu (paikka on varmasti varattu vasta, kun olet saanut kuittauksen että näin on tapahtunut). Henkilö, jolle laitat viestin voi olla tavoittamattomissa tai netin ulottumattomissa, jolloin varausta ei synny. Kaverille paikan varaaminen ei osallistujat.comissa onnistu, suosittelemme että lähetät kimppavarauksen hyvissä ajoin sähköpostilla osoitteeseen info@hontsy.fi.

Sitten vastauksia joihinkin usein kysyttyihin kysymyksiin:

Miksi käytössä on Osallistujat.com?

Se on ilmainen. Toisena syynä on, että se toimii varsin hyvin. Tietenkin olisi kiva jos olisi oma, Höntsylle räätälöity systeemi, jossa olisi kaikki ominaisuudet kuten itse haluamme. Tähän kuitenkin pitäisi sijoittaa rahaa sekä tilaukseen että mahdollisesti ylläpitoon. Tällä hetkellä se ei tunnu järkevältä resurssien käytöltä. Joskus tulevaisuudessa tämä liike varmaan tehdään, ja samaan järjestelmään leivotaan sisälle esim. mahdollisuus käydä katsomassa oman Höntsypassinsa saldo ym.

Miksei varauksien määrää tai nimilistaa näy?

Niillä vuoroilla, joilla ei ole riskiä vuoron tulemisesta täyteen, on yleensä vain muutamia varauksia. Kun Osallistujat.comissa on teksti ”tulossa: 2”, jää moni kotiin kuvitellen ettei vuorolla saada pelejä aikaan – vaikka tosiasiassa paikalla olisi aina tarpeeksi pelaajia. Varausmäärän näyttöä ei valitettavasti voi säätää vuorokohtaisesti, eikä systeemiin myöskään voi määritellä maalivahtien paikkoja erikseen. (Molareille voisi toki tehdä oman erillisen tapahtuman mutta tämä aiheuttaisi todennäköisesti vain sekaannuksia).

Miksi kaikki paikat eivät ole varattavissa?

Tähän on useampiakin syitä: a) kaikki eivät käytä nettiä, b) pelaajia tulee silloin tällöin suoraan paikalle esim. lehti-ilmoituksen perusteella, c) jos kaikki paikat olisivat varattavia, ei kukaan vaivautuisi tulemaan paikalle kun tapahtuma on täynnä – ja varatun paikan käytämättä jättäminen aiheuttaisi heti sen ettei ole vaihtopareja ja myös taloudellisen menetyksen meille.
Mistä vuorojen maksimimäärät ovat tulleet?

Maksimimäärä on aina kompromissi Oy Höntsy Ab:n ja pelaajien intressin välillä. Pelaaja haluaa yleensä mahdollisimman paljon peliaikaa, firma puolestaan mahdollisimman paljon pelaajia. Maksimi on käytännön pohjalta opittu määrä, jossa kaikki osallistujat pääsevät vielä mielekkäästi pelaamaan. Maksimeita rukataan silloin tällöin saatujen kokemusten ja palautteiden perusteella.

Miksi vuorolla x oli pelaajia enemmän kuin maksimimäärä?

Harvinaisissa tapauksissa voidaan pelaajia ottaa enemmän kuin määritelty maksimi. Tätä tapahtuu käytännössä vain silloin, kun uusi asiakas on ollut hyvissä ajoin paikalla mutta ei ole ymmärtänyt käydä ilmoittautumassa. Olisi melko tylyä heittää tällainen henkilö vuorolta pihalle, joten näissä tapauksissa on joustettu. Pääsääntöisesti emme jousta vaan haluamme taata kaikille pelaamaan pääseville kunnon pelit.

Facebooktwittergoogle_plusmailFacebooktwittergoogle_plusmail