Lentisvuorojen tasokuvaukset

Ohjelmastamme löytyy monen tasoisia lentopallovuoroja. Lentis on tason kannalta herkkä peli. Tällä sivulla kuvataan, mitä vaatimuksia pelaajille ja pelille eri tasoilla asetetaan.

HUOM! Tasot uudistettu, uudet tasot käytössä syyskauden -23 alusta (21.8. alkaen). 

Tasojaottelua tarkistetaan aina välillä ja nyt on käsillä siirtyminen sanallisista tasoista numeroihin 1-10. Tämän muutoksen taustasta voit lukea täällä.

Numero 1 tarkoittaa vuoroa, jonne voi tulla, vaikkei olisi koskaan pelannut lentopalloa. Numero 10 puolestaan kovatasoista yhdellä passarilla pelattavaa vuoroa. Nämä ovat todennäköisesti myös tulevaisuudessa Höntsyn vuorojen ”ääripäät”, joiden väliin muut vuorot asettuvat. Asteikkoon jää kehittämisen varaa, sillä toistaiseksi ei tehdä eroa numeroiden 3/4, 5/6 ja 7/8 välillä.

Tasojaottelu ja silloin tällöin tapahtuva selkeä pelaajien karsiminen joltakin tasolta pois voivat tuntua nillittämiseltä. Kokemus on kuitenkin osoittanut, että juuri tällä tavalla saadaan Höntsy-lentopallo elinvoimaiseksi. Tasovaatimuksista lipsuminen aiheuttaa ketjureaktion, jossa pelaajat pyrkivät ”omaa” tasoaan kovempaan peliin, kun se ”oma” taso ei enää olekaan ”oman” tasoinen, ja sitten se seuraavakaan taso ei pian ole sen tasoinen kuin piti.  Tästä syystä toivomme, että jokainen lukee tasokuvaukset ja miettii kriittisesti omalla kohdallaan, mikä taso itselle parhaiten sopii. Ajatuksena on, että enemmän pelanneille löytyy nyt itselle sopivia mielekkäitä vuoroja kahdelta tasolta (siis esim. numerot 1-4, 3-6, 5-8 tai 7-9/10).

Tasot pähkinänkuoressa tässä kuvassa:

Tasosta 7 alkaen mukaan pääsee vain etukäteishyväksynnällä. Sen antaa raati, joka luonnollisesti pyrkii ehdottomaan tasapuolisuuteen. Tällä hetkellä etukäteishyväksynnän tasoja on kaksi, toisella pääsee tasoille 7-8 ja toisella 9-10 (vanha ”pro-taso”). Raati voi antaa pelioikeuden oma-aloitteisesti tai sitä voi hakea kirjoittamalla sähköpostia Ilkalle ilkka.virjo@hontsy.fi .

Jos sinulla on taustaa esim. sarjoissa pelaamisesta, voit kysellä asiaa jo ennen Höntsyssä pelaamista – muuten yleensä emme anna oikeuksia ”sokkona” vaan pitää ensin käydä näyttäytymässä.

Voit myös muuten pyytää raadilta arvion omasta tasostasi täällä, pyrimme kertomaan sinulle suurin piirtein missä numerossa 1-10 olet menossa ja mahdollisesti vinkkejä tärkeimmistä kehityskohteista.

Tässä vielä kuvaus siitä, miten uudet tasot 1-10 suurin piirtein vertautuvat vanhoihin:

Kaikilla tasoilla on tärkeä muistaa rento, höntsyhenkinen asenne – tasosta riippumatta peliä tehdään yhdessä. Tee parhaasi pelataksesi vuoron luonteen mukaisesti ja ole kannustava muita kohtaan. Tämä pätee myös silloin, kun joku kanssapelaaja on mielestäsi eksynyt aivan väärän tasoiselle vuorolle – tästä voit avautua myöhemmin meille (s-postia Ilkalle), mutta vuoron muuttaminen mielenosoitukseksi vain pahentaa asiaa.

Tason valinnassa pelkkien teknisten taitojen lisäksi korostuvat aktiivinen pelitapa, suoritusvarmuus, liike ja motivaatio. Oikea taso ei määräydy parhaan suorituksesi mukaan, vaan enemmänkin huonoimman tai ainakin tyypillisimmän. On luonnollista pyrkiä lentisuralla eteenpäin, mutta myös kärsivällisyyttä kehittymisen suhteen kaivataan – mieti seuraavaa tasoa sitten, kun alat selvästi olla parhaimmistoa alemmalla. Tyypilliseltä harrastajalta esim. tasolta 1 tasoille 3-4 pääseminen vaatii vähintään puoli vuotta aktiivista pelaamista, monilta enemmänkin.

Perustietoa Höntsylentopallosta

Höntsyssä pelataan ”pussia” yleensä keskipassarilla. Jos et tiedä, mitä nämä tarkoittavat, kannattaa ehdottomasti tutustua alla oleviin oppaisiin.

Pelin tason kannalta on tärkeää, että pelaajat oppivat, mitä milläkin pelipaikalla hommaan kuuluu. Alla linkit oppaisiin, joissa tätä esitellään – lyhyttä oppimäärää suosittelen aloitteleville pelaajille. Kun mietit siirtymistä tasolta 2 ylemmäksi, kannattaa tutustua pidempäänkin oppimäärään.

Höntsylentopallon perusteita – lyhyempi

Höntsylentopallon perusteita – pidempi versio 

Tasomäärittelyt

Huom. vuoron tasolla viitataan siihen, minkä tasoinen pelaajan tulisi vähintään olla voidakseen osallistua. On sallittua ja toivottavaakin, että kovemmat pelurit käyvät myös alemman tason vuoroilla (vuoron luonteen mukaisesti pelaten).

Taso 1 Aloittelijaystävällinen vuoro, jonne voit tulla, vaikka et olisi koskaan aiemmin pelannut lentopalloa.  Mikäli lentopallo on sinulle uusi harrastus, aloita täältä. Luonnollisesti useimmat tämänkin vuoron kävijät ovat pelanneet aiemminkin, joten yleensä syntyy ihan hyvää peliä. Vuorolla on mahdollista esimerkiksi syöttää lähempää, jos takarajan takaa syöttäminen tuntuu hankalalta. Sääntöjen osalta pääpaino on pelin jatkumisessa, jolloin esim. jokaista verkkovirhettä ei välttämättä oteta pois.

Taso 2 Perustason rentoa lentopalloa. Tarkkoja vaatimuksia pelaajille ei ole, mutta mikäli olet aivan aloittelija, toivomme että otat ensin jonkin aikaa tuntumaa 1-tason vuoroilta. Tällä tasolla osaat jo jotain, jotta pallo pysyy pelissä (se ei lähde aina ihan arpakuutiona). Tiedät jotain myös pelipaikoista, esim. mikä on passari ja mitkä pallot kuuluvat hänelle. Ymmärrät, että yleensä lentopalloa pyritään pelaamaan kolmella kosketuksella.

Tasot 3-4 Hyvää nosto-passi-hyökkäys-rytmillä rullaavaa peliä. Osaat jo vähintään kohtalaisesti perustaidot ja onnistumisprosentti niissä on hyvä. Tiedät pelipaikat, yrität useimmiten pelata niiden mukaan ja tiedät, milloin kenttään pudonnut pallo oli ”sinun” pallosi.  Myös liikkuminen kentällä on ainakin kohtalaista, eli ehdit omaan palloon, vaikka siihen olisikin hieman matkaa. Pyrit ennakoimaan peliä ja luomaan liikkuvaa puolustusta yhdessä muiden kanssa. Uskallat myös mennä pallolle nopeassakin tilanteessa ja tarvittaessa käyttää ääntä.

Perustaitoja ovat ruutuun syöttäminen, tavallisen syötön tai toimituksen nosto hihalla, passin antaminen hyvästä nostosta ainakin eteen & ylöspäin. Tunnet lentopallon säännöt etkä kovin usein riko niitä, erityisesti osaat pysytellä irti verkosta ja myös jalat pysyvät omalla kenttäpuoliskolla.

Kääntäen: jos et ehdi nostamaan syöttöjä / nostot nousevat usein mihin sattuu; jos passisi karkaavat usein vastapuolelle / oma pelaaja ei useinkaan pääse niistä lyömään; jos sinun tontillasi putoilee palloja lattiaan, kun et ymmärrä tai ehdi mennä niihin; jos olet usein verkossa tai keskiviivan yli – silloin on hyvä pysytellä tasojen 1-2 vuoroilla.

Yleensä on myös alemman tasoisille peleille eduksi, jos mukana on kokeneempia ja parempia pelaajia, sillä lentopallo on nautittavaa, kun saadaan pallo pysymään ilmassa. Tasoilla 1-4 kovemmat pelaajat jättävät kuitenkin kovat iskulyönnit, hyppysyötöt yms. ihan kokonaan kotiin ja keskittyvät enemmän pelin tekemiseen ja puolustamiseen. Alemmilla tasoilla kaikkien on syytä huomata, että yhteinen tavoite on saada pallo pysymään ilmassa – jos esimerkiksi syöttösi ei nouse, voit muutaman pisteen jälkeen helpottaa sitä.

Tasot 5-6 hyvän rutiinitason peliä, jossa jo isketään kovaa ja myös torjutaan.  Perustaitojen tulisi olla varmalla pohjalla ja pelipaikkojen hallussa. Näillä vuoroilla enimmäkseen jo hyökätään iskulyönneillä ja useimmiten ainakin joku hyppää torjuntaan, joten hyökkäämisen ja torjumisen tulisi olla sinulle jo tuttuja etkä todellakaan sekoile verkolla niin, että hypystä alas tulevien pelaajien nilkat ovat vaarassa. Vuorolla jokainen saa myös lyödä niin kovaa kuin haluaa ja pystyy, joten jos pelkäät palloa tai sitä, ettet saa itseäsi suojattua iskulta, ei kannata tälle tasolle tulla. Passarina sinun tulisi jo pystyä joskus antamaan passi muuallekin kuin juuri eteesi laitaan. Helppojen pallojen ei pitäisi tällä tasolla enää putoilla ”raakana” kenttään.

Yleisesti tason koventuessa:

Vaikka suoranaisia kunto-, pomppu- tms. vaatimuksia ei esitetäkään, on tietenkin merkitystä sillä, miten hyvin ehdit omiin palloihin, saat niitä nostettua lattiasta jne. Pelkkä teoreettinen tekniikkaosaaminen ei riitä, mikäli kädet eivät toimi, jalat eivät kuljeta sinua oikeille paikoille – tai jos usein et tule lähteneeksi liikkeelle ollenkaan. Tämä kannattaa pitää mielessä myös silloin, jos olet välillä esim. ollut sairaana tai toivut jostain vammasta – pyri valitsemaan vuoro sen hetkisen tasosi mukaan, ei sen mukaan, mihin pystyisit täydessä iskussa.

Mitä kovemmaksi pelin vaatimukset muuttuvat, sitä tärkeämmäksi muuttuu myös motivaatio: halu oppia uutta, halu mennä palloihin ja halu sekä kyky reagoida pelitilanteeseen ja omiin virheisiin. Jos olet edellisellä kerralla hyökkäystilanteessa lyönyt pallon takaseinään, teet seuraavalla varmemman pelivalinnan. Jos joukkueesi on juuri saanut suurella vaivalla vastustajan putken poikki, et lässäytä tilannetta tekemällä saman tien syöttövirhettä – jne.

Lentopallo on yksittäiselle pelaajalle usein hauskimmillaan silloin, kun kaikki muut pelaajat ovat vähän itseä parempia ja kuitenkin itse pystyy roikkumaan pelissä mukana. Valitettavasti ei ole realistista järjestää tällaista peliä kaikille, ja jos jokainen pyrkii tähän, peli vääjäämättä huononee kaikilla tasoilla. Sinun tulisi pelata tasolla, jolla sinulla on omaakin annettavaa pelille – ja tämä ajatus korostuu, mitä ylemmästä tasosta puhutaan.

Tasot 7-8 Aktiivista, ennakoivaa ja urheilullista lentopalloa. Pääpaino on aktiivisessa pelissä, jossa ei tehdä helppoja virheitä ja kaikki osallistuvat puolustamiseen, iskupeliin ja torjuntaan. Varmistaminen ja vapaana verkkopelaajana toimiminen ovat sinulle tuttuja ja useimmiten muistat toimia niiden mukaan. Osallistut kaikkiin pelin osa-alueisiin etkä esim. keskity pelkästään hyökkäämiseen tai hienojen kuvioiden tekemiseen kaverin kanssa. Hyökkäyksen osalta osaat tunnistaa lyötävät passit – mikäli kova hyökkäys ei ole mahdollinen, et yritä väkisin (ja lyö palloa verkkoon tai takaseinään) vaan teet jotain muuta.

Puolustamisesi tulisi olla hyvällä tasolla, useimmiten ehdit hakemaan sinulle kuuluvat peipit / heitot ja vähintään yrität nostaa kovemmatkin iskulyönnit. Etukentällä hypätään torjuntaan, takakentällä sijoitutaan puolustukseen torjunnan mukaan ja useimmiten kovatkin lyönnit saadaan nostettua takaisin peliin. Pelin ennakointi ja lukeminen nousevat kovemmissa peleissä tärkeään asemaan, esim. luetaan vastapuolen passista, minne lyöjä todennäköisimmin lyö tai ylipäätään pystyy lyömään.

Höntsyssä pelataan sekavuoroja eikä mitään pituusrajoja haluta asettaa. On selvää, että kaikilla ei ole yhtäläisiä fyysisiä mahdollisuuksia osallistua verkkopeliin – tällä saralla voidaan vaatimuksista joskus hieman joustaa. Tasojen 7-8 pelin ominaisuuksien kuvaus koskee suoraan myös tasoa 9 – molemmilla pyritään saman tyyliseen peliin, mutta onnistumisprosentti on kovempi tasolla 9 ja tasoero raadin harkittavissa.

Kovempitasoinen lentopallo vaatii, että jokainen tekee oman hommansa ja luottaa siihen, että muut tekevät samoin. Et siis yleensä härki väliin, kun pallo on menossa vieruskaverille. Osaat passata kohtalaisen monipuolisesti, pystyt myös hyökkäämään ja osallistut torjuntaan. Olet vikkelä & hereillä ja ehdit tilanteisiin, pelaat nostot ym. huolella, polvista joustaen.

Taso 9 ”pro-taso”.  Varsinaisesti tällä tasolla ei ole yksittäistä uutta vaatimusta, vaan rima asetetaan edellistä korkeammalle suoritusvarmuuden, suoritusten tasaisuuden ja yleisen nopeuden ja laadun mukaan. Erityisesti niin sanotut ”unforced errors” pitäisi jäädä tällä tasolla vähiin. Pelaajan tulisi pystyä suurin piirtein tason mukaiseen peliin myös huonona päivänä. Tällä tasolla ei pelailla ”pitkät päällä” niin, että palloon meneminen unohtuu, eikä tulla pelkästään länkyttämään ja huulta heittämään vaan keskitytään peliin. Jokainen ymmärtää myös, ettei ole pelaajana täydellinen ja voi aina oppia jotakin uutta.

Taso 10 / ”pro plus”. Tekniset vaatimukset tasolla 9, mutta vuorolla on tarkoitus pelata yhdellä passarilla – jolloin muut tietenkin ovat yleispelaajia, keskitorjujia, hakkureita tai liberoita. Lähtökohtaisesti tälle vuorolle tullessasi sinun pitäisi tietää, miten tätä peliä pelataan ja osata sitä ainakin yhdeltä pelipaikalta (mieluummin kahdelta). Tietenkin myös uusilla pitää olla mahdollisuus sitä opetella, ja näin ollen vuorolle voidaan ottaa jokunen, joka ei sitä vielä aivan osaa – tästä tulee kuitenkin sopia vetäjän kanssa etukäteen, sillä jos opettelijoita on liian monta per vuoro, ei pelistä tule mitään.