Tiedote Höntsyn maksuista 1.4.2013

Olemme saaneet jonkin verran kysyvää palautetta viime aikoina lähettämistämme laskuista. Koska hyvin moni teistä lähimmän viikon aikana tällaisen laskun saa, selvennämme nyt hieman asiaa.

Taustalla on Höntsyn talouden tervehdyttäminen. Kuten monesti olemme kertoneet, on Höntsy taloudellisesti edelleen aivan kädestä suuhun -yritys. Tätä asiaa paikkaamaan palkkasimme viime kesänä konsultin.

Syksyn hinnastouudistuksen yhteydessä toteutimmekin monet hänen ehdotuksistaan. Keskeisenä tervehdyttämiskeinona oli siirtyminen ns. Ryanair-hinnoitteluun, johon liittyvät ensimmäiset laskut olemme siis nyt lähettäneet.

Hinnastouudistuksen yhteydessä käyttöön tulivat uudet sarjakortit, joiden ostaja on oikeutettu Höntsyn palvelun ns. perustasoon. Lisämaksullisten palveluiden käytöstä pidetään kirjaa, ja laskut lähetetään myöhemmin postissa. Ohessa on alkuosa esimerkkilaskusta, jonka kaltaisia olemme viime päivinä kirjoitelleet paljon (kuva suurenee klikkaamalla).

Muutaman laskun perusteella olemme jo saaneet joitakin valituksia tai vastaväitteitä, joita kommentoimme seuraavassa. Asiakkaat ovat kyseenalaistaneet maksujen ja hinnoittelujärjestelmän perusteita.

– Mehän emme suinkaan ole ainoa tai ensimmäinen yritys, joka hinnoittelee tuotteensa tällä tavalla. Tunnetuimpana esimerkkinä ovat halpalentoyhtiöt, ja jokainen lienee joskus käynyt turistiravintolassa, jossa pöytään tuodaan tuotteita joiden syöminen on valinnaista – mikäli syöt, myös maksat. On myös syytä muistaa, että lähdimme tähän vastauksena asiakkaiden toiveisiin halvemmista sarjakorteista, kertoo yrittäjä Ilkka Virjo.

– Mielestäni lisämaksut ovat hyvinkin kohtuullisia. Esimerkiksi sählyssä ”cover charge” eli kattausmaksu koskee puhtaiden liivien ja ylimääräisten pallojen käyttöä. Jokainen ymmärtää, että liivien pesemiseen kuluu aikaa, energiaa ja pesuaineita. Myöhässä saapuminen aiheuttaa myös meille selkeästi ylimääräistä työtä, kun huolella mietityt jaot täytyy ajatella ja järjestää uusiksi. On vain kohtuullista, että tästä peritään nimellinen maksu, Virjo selvittää.

– Laskujen tiedot ovat varmasti kohdallaan, sillä ne on laskettu video- ja äänitallenteiden pohjalta. Laskuja lähetetäänkin sitä mukaa, kun tallenteita ehditään purkamaan.

Jotkut ovat myös väittäneet, ettei lisämaksuista ole tiedotettu tai ettei niitä voi tosiasiassa välttää.

– Tämä on aivan höpöhöpöä. Hinnastouudistuksen yhteydessä tieto lisämaksuista painettiin selvästi kaikkiin sarjakortteihin, kuten tästä kuvasta ilmenee:


– Vetäjä myös muistuttaa jokaisen vuoron alussa siitä, että osa palveluista voi olla lisämaksullisia. Jos asiakas ei tässä vaiheessa keskity tai kuule, mitä vetäjä sanoo, onko se muka meidän vikamme, Virjo ihmettelee.

– Tässäkin voin viitata toisten yritysten toimintaan, esimerkiksi Directalla kerrataan ehdot nopeasti mutta selkeästi puhelun päätteeksi ja nauhoitetaan puhelu, tämä toimii oikeuskelpoisena todisteena asiasta, Virjo selvittää. 

Mitä tulee tähän, ettei lisämaksuja muka voi välttää, niin totta kai voi. Yksinkertaisin tapa on toki ostaa all inclusive -tuotteemme Höntsypassi, johon kaikki lisämaksullisetkin palvelut sisältyvät. Mutta myös sarjakorttilainen voi välttää maksut pienellä vaivalla. Lähes kaikilla on suihku kotonaan, joten miksi heidän pitäisi kuluttaa kallista vettä vuorojen yhteydessä? Aivan hyvin voi mennä hikisenä kotiin suihkuun, niin minäkin teen, Virjo kertoo. Ja pitääkö suihkussa muka todella käydä ihan joka höntsykerran jälkeen, Virjo ihmettelee.  

– Mikäli ei halua käyttää lisämaksullisia puhtaita liivejä tai vetäjän kannustuspalvelua, voi nettisivuiltamme helposti tilata itselleen postiennakolla tatuointisapluunan, jonka mukainen merkki on tehtävä otsaan ennen vuoroa. Merkistä vetäjä näkee, että kyseistä pelaajaa ei kannusteta ja hänelle annetaan aina erillisestä pussista liivi, jonka pesemiseen ei ole käytetty turhaan luonnonvaroja ja rahaa, Virjo kertoo. Näin yksinkertaista se on.

Mikäli siis olet viime syyskuun alun jälkeen käynyt Höntsyssä sarjakortilla, saat todennäköisesti lähiaikoina laskun käyttämistäsi lisäpalveluista. Nyrkkisääntönä on, että lisämaksut ovat astuneet voimaan sitä mukaa, kun sarjakortit ovat vaihtuneet uusiin hinnastouudistuksen jälkeen. Voit helposti tarkistaa omasta kortistasi, onko siinä maininta lisämaksuista.

Muistutamme vielä, että maksukäytännön laillisuus on Höntsyssä selvitetty perusteellisesti ja maksut pohjautuvat vuoroilla tehtyihin tallenteisiin. Näin ollen mahdollisissa kyselyissä tai valituksissa on pystyttävä tarkasti nimeämään, mihin maksuun haetaan muutosta ja millä perusteella. Mahdolliset kyselyt pyydämme lähettämään suoraan lakiasiaintoimisto Prilliin, toimiston omistajalle Aapolle. Kyselyitä varten on perustettu oma sähköpostiosoite: sillia@hontsy.fi (kyselyiden käsittelystä veloitetaan lakiasiaintoimisto A.Prillin normaali tuntitaksa 200 €/h).