Iltasyömiset ja iltahöntsyt

Sedät höntsäten rantakuntoon -sarjaa on nyt tehty kaksi ja puoli kuukautta. Vaikken itse suhtaudukaan tähän projektiin niin fanaattisesti kuin Ville, alkaa tuloksiakin pikku hiljaa näkyä. Uuden vuoden myötä kuvaan ilmestyi jokunen uusi päätös ja tavoite. Missään asiassa ei pinnaa pidä kuitenkaan kiristää liikaa. Tämän välttämiseksi tarvitaan henkistä valmennusta, jota lähdemme harjoittamaan Iltahöntsyihin ravintola Bricksiin lauantaina 22.1. klo 20.

Rantakunto lähestyy, tosin hitaasti. Ennen joulua oli pelaajakortin lukemista parhaimmillaan tippunut yli viisi kiloa, joulutauolla pöhöttyi kilo-pari takaisin. Painoa enemmän muutoksen huomaa vyötärössä, kun piukat vyötärönauhat ovat muuttuneet löysiksi ja yhtä kokoa pienemmät shortsit alkaneet mennä mukavasti päälle. Jouluhuilin jälkeen askelkin on tuntunut vuoroilla keveämmältä.

Jos kaapista löytyy tällaisia, ne syödään. Photo by MSVG.
Jos kaapista löytyy tällaisia, ne syödään.
Photo by MSVG.

Yöllisille sipsipusseille monoa

Paino putoaa kuitenkin hitaasti, ja uuden vuoden myötä olen pari lääkettä tähän asiaan kehitellyt. Minulla ei riitä motivaatiota varsinaisiin dieetteihin – niinpä olen koittanut miettiä asioita, joissa pieni muutos tekisi ison eron entiseen. Ihan ensimmäisenä olen identifioinut ongelmaksi ilta- tai pikemminkin yösyömisen.

Vuorokausirytmini on nimittäin aikas myöhäinen. Höntsyvuoroilta kotiin tullessa (usein vasta myöhään illalla) syön yleensä päivän toisen aterian, pahimmillaan vasta ensimmäisen. Vaikka tässä kohtaa vetää kuvun täyteen, on yleensä viimeistään parin tunnin päästä uudestaan nälkä, kun kovasti ahertanut kroppa huutaa ravinteita. Syksyn mittaan painotavoitteesta huolehtinen meni usein metsään juuri tässä. Yöllä lueskellessa ei enää jaksa ruveta väsäilemään mitään, ja jos kaapista löytyy jotakin epäterveellistä mässytettävää, tulee niitä popsittua nälkäänsä. Jos tähän asti päivästä onkin selvitty niin, että laihtua pitäisi ja paljon, on yösyömisellä sitten tasattu kaloritilit taas plussan puolelle.

Uuden vuoden päätöksenä onkin tämän asian korjaaminen niin, että kun yöhiuko yllättää, syödään jotain ihan tavallista sapuskaa – vaikka pari karjalanpiirakkaa – eikä herkkuja. Olen luonteeltani laiska, mistä johtuen tätä asiaa pitää suunnitella etukäteen. Tämä on tietysti vanha neuvo, mutta toistan sen silti kaikille painonsa kanssa tuskaileville: miettikää etukäteen mitä syötte, kun alkaa yllättäen hiukomaan. Itse en ole mikään karkkisyöppö, eli harvoin tekee varsinaisesti mieli juuri karkkia. Mutta jos luen kirjaa kahdelta yöllä ja ainoa “helppo” syötävä kaapissa on karkkipussi, se kyllä tulee siinä popsittua.

Terveysfasismille kenkää Iltahöntsyissä

Dieetit ja kuntokuurit menevät usein terveysfasismin puolelle. Jostain syystä tietynlainen on/off-ajattelu on hyvin monessa asiassa pinnalla. Suomessa ollaan esim. työelämässä joko täysin terveitä tai kokonaan sairaslomalla, ikään kuin välimuotoja ei olisi. Sama juttu näkyy terveen elämän kanssa. Vaihtoehtoina on toistaa viisi kertaa viikossa seuraavista joko a tai b: a) hyvän alkulämmittelyn jälkeen teho-optimoidut urheilut, päätteeksi lyhyt loppuvenyttely, kotona proteiinipainotteinen ateria ja puolentoista tunnin jälkeen puolen tunnin tehovenyttelyt. Tai b) ilta sohvalla tv:n, pizzalaatikon ja olut-sixpackin kanssa.

Itse vierastan kovasti sitä asennetta, että jos jotain asiaa ei viitsi tehdä viimeisen päälle kunnolla, niin sitä ei kannattaisi tehdä lainkaan. On esimerkiksi äärettömän paljon hyödyllisempää venytellä edes viisi minuuttia höntsäilyn päätteeksi kuin ettei venyttelisi lainkaan. Elämänmuutoksia tavoitellessa on hyvä pystyä tunnustamaan itselleen, mitkä asiat ovat todella toteuttamiskelpoisia, mitkä taas kiristävät päätä liikaa. Jokainen varmasti muistaa itseltään tai ainakin tietää lähipiiristään jonkun, jolla parin kuukauden tiukka terveyskuuri on päättynyt täydelliseen repsahtamiseen. Sen jälkeen ollaan uudestaan lähtöruudussa – paitsi, että mukaan on saatu lamauttava epäonnistumisen tunne…

Vähintään yhtä tärkeää kuin fyysinen kunto onkin olla sovussa itsensä kanssa ja löytää riittävästi iloa elämäänsä. Tutkimuksissakin on osoitettu, että hampaat irvessä vedetty liikunta ei ole läheskään yhtä tehokasta kuin iloinen, vapaaehtoinen liikkuminen. Välillä on sitä paitsi hyvin terveellistä unohtaa koko terveellisyyden käsite ja yksinkertaiseti pitää hauskaa.

Photo by Eustaqui Santimano. Välillä pitää ottaa löysin rantein!
Photo by Eustaqui Santimano.
Välillä pitää ottaa löysin rantein!

Ensi lauantaina nakkaammekin kaurapuurolusikat nurkkaan, otamme ohrapirtelötuopit kauniiseen käteen ja keskitymme henkiseen valmennukseen, kun ravintola Bricksissä pidetään kaikkien aikojen ensimmäiset Iltahöntsyt. Näissä karkeloissa on hieno tilaisuus tutustua paremmin pelikavereihin.

Rennon yhdessäolon, nestetankkauksen ja jälkipelailun ohessa on tarjolla mainetta ja kunniaa. Illan mittaan haetaan “Höntsyn kovin tykki 2011” neljässä sarjassa (tutkaan ampuminen kiekko ja sähly, molemmista avoin ja naisten sarja) ja “Höntsyn tarkin käsi 2011” koripalloaiheisessa kisassa. Voittajille luvassa ainakin tuliterät West Coast -kengät Shoeparkista ja hienot T-paidat joilla voi ylpeillä tittelillään vaikkapa höntsyvuoroilla. Tule ja tuo kaverisikin – voit ilmoittautua tapahtumaan ja kutsua kavereitasikin vaikkapa tapahtuman Facebook-sivulla. Ilman ilmoittautumistakin saa tietysti paikalle tulla!