Miten meillä menee ja mitä sinä voit tehdä

Oy Höntsy Ab täyttää tulevana syksynä kaksi vuotta. Tänä aikana asemamme rentojen palloiluvuorojen tuottajana on vakiintunut. Meillä on joukko ihania kanta-asiakkaita. Asiakastyytyväisyys on huippuluokkaa ja toimintaympäristö on pikku hiljaa tullut tutuksi niin, että ikäviä yllätyksiä ei juurikaan tule vastaan. Hinnastouudistuksemme myötä ja tietysti muutenkin monia kiinnostanee kysymys, miten meillä menee taloudellisesti.

heininjaeemunpallokiilpacropOikein lyhyt vastaus kuuluu, että paljon paremmin kuin vuosi sitten, mutta edelleen aika huonosti. Höntsyn tilikausi päättyy kesäkuun lopussa. Ensimmäinen, vajaa tilikausi kesäkuulle 2011 toi viivan alle useamman kymmenen tuhannen euron tappion. Siihen nähden on hyvä saavutus, että toisella, täyden vuoden mittaisella tilikaudella, napattiin tappiolukemasta nolla perästä pois, eli käytännössä oltiin jo lähellä nollatulosta.

Tämän saavutuksen takana on kuitenkin höntsyvuorojen suosion lisääntymisen lisäksi se, että yrittäjänä olen uurastanut sivubisnesten parissa, enkä ole nostanut firmasta palkkaa kuin minimaalisesti. Kumpaankaan asiaan ei ole tulevaisuudessa kovin suuria mahdollisuuksia. Yksi merkittävä syy tähän on, että meille tulee marraskuussa vauva.

Suunta on ylöspäin, kuten on pakko ollakin. Yrityksen kolmannen tilikauden on päätyttävä plusmerkkisenä, muuten Höntsyssä ei hyvä heilu. Onnistumme varmasti tervehdyttämään taloutemme seuraavien palasten avulla: Pystymme nostamaan vuorojen keskimääräistä käyttöastetta ja ainakin jossain määrin laajentamaan vuorotarjontaa. Saamme hankittua vähintäänkin joitakin kymmeniä uusia höntsypassilaisia (passilaiset ovat firmalle todella tärkeitä, sillä sopimukset ovat vakaa tulonlähde, jonka avulla asioita voi suunnitella). Alamme tuottamaan Höntsykerhoja Tampereen koululaisille. Ja tulevana kautena saamme myös myytyä aiempaa enemmän yritystapahtumia ja Höntsyä henkilöstöliikuntana.

Eväät näissä asioissa onnistumiseen ovat olemassa. Höntsy on tuotteena osoittanut elinvoimaisuutensa. Tyytyväiset ilmeet vuoroilla, kyselyt ja esimerkiksi saamamme arviot Osuma.fi-palvelussa kertovat, että teemme monia asioita oikein. Vaikka markkinointibudjettimme on erittäin rajallinen, uskon että kuluneen lähes kahden vuoden aikana sana toiminnastamme on pikku hiljaa kiirinyt yhä useamman korviin. Aivan varmasti iltapäiväkerhot auttavat meitä tässä suhteessa, sillä niiden kautta moni kuulee yrityksestämme ensimmäistä kertaa.

1Mitä sinä voit tehdä?

Toivon ja uskon, että moni teistä lukijoista pitää Höntsyä yhteisenä asianamme, jonka pysyminen Tampereen kartalla on meille kaikille tärkeää. Tarvitsemme apuanne, jotta onnistumme tässä. Mutta mitä sitten voit tehdä?

– Kerro meistä ihmisille ja tuo kaverisi mukaan! Annamme mieluusti esitteitä, ohjelmia tai julisteita vietäväksi esimerkiksi työpaikalle. Julisteita / flyereita voi viedä esimerkiksi lähikaupan tai kirjaston ilmoitustaululle. Painotuotteita piisaa, aikaa niiden levittämiseen on meillä vähemmän. Arvostamme myös suuresti, jos jaat sähköistä aineistoamme netissä tai Facebookissa. Jakoon voi pistää vaikkapa tämän esittelyvideomme. Kaverien tuomiseksi Höntsyyn on välineenä myös lahjakortti kaverille, joka ei käytännössä maksa kenellekään mitään!

Hanki Höntsypassi. Mikäli raha ei ole tiukalla, olisi hienoa jos voit pitää passin voimassa silloinkin, kun olisi tiukasti ottaen edullisempaa pelata sarjakortilla. Jos sinulla on taloudellinen mahdollisuus tukea jaloa Höntsy-evankeliumiamme, hanki luksustuotteemme Plitinium-kortti tai osta meiltä oma henkilökohtainen valmentaja. Plitinium-kortin avulla voit myös hankkia yrityksellesi positiivista näkyvyyttä ja samalla sponsoroida Höntsyä.

– Käytkö töissä tai oletko yrityksessä vaikuttavassa asemassa? Mitä arvelet, voisiko työnantajasi / yrityksesi tukea työntekijöidensä höntsäämistä esimerkiksi Höntsysetelein. Onko teillä suunnitteilla virkistyspäiviä tai muita tapahtumia, joita Höntsy voisi järjestää – tai miten olisi, jos tämän vuoden pikkujoulut aloitettaisiinkin pienellä höntsysessiolla? Ota asia puheeksi työpaikallasi!

– Onko toiminnassamme parantamisen varaa? Onko sinulla jokin toive – uusi laji, uusi vuoro, uusi idea – toimintamme suhteen? Kerro siitä meille! Jotta voimme kehittyä ja palvella teitä entistä paremmin, tarvitsemme tietoa siitä, missä asioissa voimme olla entistä parempia.

Kaikista tärkeintä on tietysti, että käyt höntsäämässä, nautit siitä, ja olet omalta osaltasi luomassa vuorojemme ainutlaatuisen hienoa henkeä. Sitä vartenhan tämä firma on olemassa!