Ensikokemuksia Footbalance-pohjallisista

Höntsyn pojat ottivat yksilölliset Footbalance-pohjalliset testattavaksi noin puolitoista kuukautta sitten. Vaikka varsinaiset testiraportit kirjoitellaankin vasta toukokuussa, kerron joitakin ensivaikutelmia – ja yhden hyvän kenkävinkin – jo nyt.

Käyttöönotto oli itselleni helppoa. Jalkaa myötäilevä pohjallinen on mukava, ja varovainen sisäänajo jäikin muutamaan päivään jolloin käytin pohjallisia arkikengissä. Sitten siirsin ne niihin todellisiin arkikenkiini eli sisäpelitossuihin, ja sisäänajo oli siinä. Minulla tosin ei ole mitään kovin isoja virheasentoja jaloissa – sisäänajo on todennäköisesti tehtävä sitä varovammin, mitä enemmän korjausta jalkojen asentoon tehdään.

Jonkin ajan kuluttua olin huomaavinani, että esimerkiksi säärten kipeytyminen olisi vähentynyt. Testaamista on tosin hieman hämärtänyt joskus tammikuussa ilmennyt rasitusvamma, jonka takia olen viime ajat pitänyt nilkkatukea (josta olen vihdoin pääsemässä eroon). Kaikki sujui siis kivasti – kunnes pari viikkoa sitten hukkasin toisen pohjallisista. Suositus on, että ne otettaisiin urheilukengästä ulos kuivumaan, ja varmaankin jätin toisen niistä kuivumaan jonnekin kentän laidalle, mistä siivooja on pistänyt sen roskiin…

1
Vasemmalta: uusi ja kovassa käytössä ollut urheilupohjallinen sekä arkikenkiin tarkoitettu pohjallinen.

Reilun viikon pelasinkin sitten tavallisilla tehdaspohjallisilla, ja nyt huomasin ison eron. Yllättäen esimerkiksi polvet alkoivat kipeytyä – vaiva, mitä minulla ei ennen ole juurikaan ollut. Jalkapohjatkaan eivät tykänneet tehdastavaroista totuttuaan yksilöllisiin.

Pohjallisista sanotaan, että niitä voi siirrellä arkikengistä urheilukenkiin ja takaisin. Oma kokemukseni on tässä suhteessa selkeä: en suosittele. Jos urheilua tulee harrastettua vähänkään enemmän, tarttuu pohjallisiin se sama “reenihaju” jota on vaatteistakin vaikea saada irti (etikalla lähtee). Ei ole kiva arkikengissä.

Niinpä muutama päivä sitten kävin teettämässä kahdet uudet pohjalliset: yhdet urheilu- ja yhdet arkikenkiin. Vertailu vanhasta parista säilyneeseen paljastaa, että puolentoista kuukauden ahkera käyttö ei ole lainkaan muuttanut pohjallisen muotoa. Hien värjäämä se kuitenkin on (ks. kuva), ja kuten sanottua, haisee urheiluvälineelle. Kolme saman jalan pohjallista ovat lähes prikulleen samanlaiset, mistä voi päätellä että valmistusprosessissa päästään aika tasaiseen laatuun.

analyysi
Jalka-analyysistä saa hienon tulosteen mukaansa.

Ilmainen jalka-analyysi kannattaa

Uusia pareja hakiessani tehtiin sama jalka-analyysi kuin aiemminkin, mutta tällä välin oli Koskikeskuksen Intersportiin tullut uutuutena mahdollisuus saada analyysin tulokset paperilla mukaansa. Jalka-analyysin teettäminen on ilmaista, vaikka voikin tietysti arvata että tuskinpa sellaista jalkaa löytyy, jolle ei analyysin pohjalta suositeltaisi Footbalance-pohjallisten ostoa…

Ostopakkoa ei kuitenkaan ole. Mikäli et ole varma omien jalkojesi tyypistä, on tässä mainio tapa selvittää se. Kenkäostoksilla on todella hyvä tietää perusasiat omista jaloistaan. Esimerkiksi valtaosassa lenkkareita on “pronaatiotuki”. Se on hyvä juttu, jos tarvitset sellaista – mutta tekee pelkkää hallaa, jos jalkasi ovatkin neutraalit tai supinoivat. Jalka-analyysistä saatavassa paperissa on kohta “suositeltava juoksujalkine” – jonka suositukset pitävät tietysti paikkansa myös ilman erityispohjallisia.

Suosittelen siis lämpimästi jalka-analyysiä ennen uusien urheilukenkien hankkimista. Kengistään ylipäätään kannattaa välittää, sillä huonojen kenkien haittavaikutukset tuntuvat muuallakin kuin pelkästään jaloissa. Tämä pätee tietysti arkikenkiinkin. Pallopeleissä on hyvä muistaa, että kengät ovat ylivoimaisesti tärkein varusteesi. Hyvä maila on tietysti kiva olla, mutta huonoilla kengillä voit kipeyttää jalkasi pahan kerran. Siksipä tähän loppuun muistutus ohjeestamme, jonka avulla hankit hyvät sisäpelikengät.