Facebookin käyttöarvo yrityksille ja yhteisöille romahtanut
Oletko eksynyt lukemaan tätä tekstiä Facebookin kautta? Jos, niin onneksi olkoon – kannattaa harkita loton laittamista vetämään. Facebookin arvo kaikenlaisten sivujen ja ryhmien ylläpitäjille on nimittäin viimeisen vuoden aikana romahtanut – tarkoituksella.
Tätä kirjoittaessa Höntsyllä on Facebookissa 1360 tykkääjää. Kun julkaisemme sivulla jotain, vain murto-osa – tyypillisesti pari-kolmesataa – näkee julkaisun. Osittain tämä johtuu tietysti siitä, että koko porukka ei käy ihan jatkuvasti FB:ssä, samoin osa on voinut tarkoituksellisesti piilottaa Höntsyn uutisvirrastaan. Näin voi toimia esim. jos asuu Helsingissä eikä ole kiinnostunut siitä, mitä lajeja minäkin päivänä pelataan – mutta silti haluaa ”tykätä” Höntsystä ihan periaatteesta.
Viestien mitätön ”kattavuus” ei kuitenkaan selity em. asioilla. Vielä vuosi sitten jokainen Höntsyn sivulla julkaistu viesti näkyi tyypillisesti n. 500-600 henkilölle, vaikka tykkääjiä oli silloin huomattavasti nykyistä vähemmän. ”Yllättäen” samaan aikaan, kun päivitykset näkyvät yhä harvemmalle, on Facebook tuonut mahdollisuuden ostaa paremman kattavuuden. Toisin sanoen, jos haluamme että useampi tykkääjä näkee päivityksemme, pitää siitä maksaa.
Tämä sama ilmiö koskee kaikkia, joilla on jonkinlainen sivu Facebookissa – siis esimerkiksi Hömpsyä. On vähän epäselvää, millaisella logiikalla Facebook sitten arpoo niitä, joille päivitykset näytetään. Asiaan vaikuttaa se, miten usein olet käynyt sivulla / klikannut Höntsyn päivityksiä ja varsinkin, oletko kirjoitellut sinne/niihin kommentteja. Höntsyn päivityksiä saa todennäköisesti näkymään useammin menemällä Höntsyn Facebook-sivulle, klikkaamalla oikeasta yläkulmasta asetus-kuvaketta (”viesti”-palkin vieressä) ja ”lisäämällä Höntsyn omien kiinnostuksen kohteidensa listaan”. En ole varma, miten hyvin tämä toimii – toinen mikä asiaan auttaa on päivitysten klikkaaminen, sivuilla käyminen ja etenkin julkaisujen kommentointi.
Tosiasia kuitenkin on, että Facebook on nykyisin huomattavasti aiempaa heikompi kommunikaatioalusta, eikä siis kannata luottaa siihen että vaikkapa sään takia peruutetusta vuorosta tulisi tieto sinulle asti sitä kautta. Höntsy on käyttänyt omassa mittakaavassaan huomattavasti rahaa mainostamiseen Facebookissa. Se on ollut moniin muihin verrattuna kohtalaisen toimiva mainoskanava, koska mainokset voi kohdistaa melko tarkasti (alueellisesti, iän mukaan, jne.). Nykytilanne, jossa pitää maksaa tavoittaakseen omat tykkääjänsä – siis henkilöt, jotka ovat itse nimenomaan valinneet, että haluavat nähdä Höntsyn päivitykset – tuntuu kuitenkin lähinnä kiristykseltä. Kuten joku osuvasti sanoi, Facebook on tarkoituksella rikkonut itsensä voidakseen periä rahaa korjauksesta.
Koska Facebookilla on Suomessa käytännössä monopoli sosiaalisen median alalla, on asialle aika vähän tehtävissä. Totean vain, että Höntsylle on entistä tärkeämpää, että ihmiset aktiivisesti tykkäävät sen päivityksistä ja jakavat niitä kavereilleen – sillä muuten niitä ei näe juuri kukaan. Ei edes se, joka on ne itse tilannut.